Gefen's Logo

כיצד להפוך את התארגנות הבוקר לפשוטה ונעימה תוך 4 שלבים פשוטים? איך זה קשור לשנת לילה? וגם בונוס! סיפור חברתי עבור ילדים שזקוקים לעוד קצת עזרה כדי להבין את התנהלות עצמאית.

העולם השתנה, אנו עוברים תקופה מטלטלת ומוזרה. רבים מאיתנו ההורים חווים תחושות חרדה לנוכח השינויים, אנו מרגישים חוסר שליטה בחיינו. מתי כל זה יגמר? מה מותר ? מה אסור? האם נדבק או לא? ואם הילדים ישארו בבית מה נעשה? ומתי נחזור כבר לשגרה? לא ידוע וזה מלחיץ! נשמע לכם מוכר?

עכשיו חשבו על הילדים שלכם. במחקרים רבים עלה ששיגרה מפחיתה תחושת לחץ וחרדה אצל ילדים. אז מה זה אומר על החיים שלהם בצל הקורונה? התקופה האחרונה יצרה גם אצלהם תחושת כאוס, חוסר ביטחון וחרדה שבאה לידי ביטוי בבעיות התנהגות, בקשיים רגשיים, בקשיי שינה ועוד ועוד.

כשאין לילדים שיגרה ברורה במהלך היום הדבר מגביר בעיות התנהגות ומשפיע על יכולות הלמידה שלהם. אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור ילדכם הינו ביסוס שיגרת בוקר וערב קבועה להגברת תחושת בטחון אישי ועצמי, שלווה ורוגע.

איך הופכים את הבוקר לבוקר טוב?

כדי להעלות את הסיכויים ליום רגוע ושליו חייבים להתחיל מהתארגנות בוקר טובה, ברורה וקבועה. ברגע שתהיה אחת כזו, המערכת יחסים עם הילדים תשתפר, יהיה לנו קל יותר לקבל היענות טובה מהילדים לדרישות שלנו והכי חשוב הרגשת השליטה שלהם בחיים שלהם תגבר והחרדה תפחת.

אז מה צריך לעשות כדי לקבל את כל הטוב הזה?

1.שעת השכמה קבועה – אנו ממליצות בכל בוקר לקום בשעה קבועה ולהשאר בטווח שעות קבוע של לא יותר מרבע שעה (למשל בין 7 ל7 ורבע). גם אם אתם בבידוד חשוב לנסות ולקום בשעה קבועה יחסית ולא שונה בהרבה מהשעה בה הייתם קמים ביום רגיל. השעה הקבועה בבוקר מקדמת סדר יום ברור, עליו נדבר בהמשך, מבססת הרגלים ושיתוף פעולה. כן כן, רק הדבר הקטן הזה יכול לעזור לנו להשאר שפויים כל השבוע.

וגם, קבעו סימן ברור להשכמה – פה אתם יכולים להיות יצירתיים, לחשוב עם הילד על הסימן בו אתם מעירים אותו בבוקר ולאחריו הוא קם מיד. אפשר עם שיר, צליל מיוחד, 5 נשיקות ועוד ועוד. מומלץ שהילד יהנה מהשכמה. ככל שהוא יותר יהנה- יעלה את הסיכויים לכך שהוא יצא מהמיטה .

אם בבוקר הילד לא יוצא מהמיטה – חכו עוד 5 דקות ותנו לו את ההזדמנות לקום לבד, לפעמים לוקח לילדים זמן להתניע בבוקר. אם עדיין לא קם, הכנסו לחדר, פתחו את התריס או הדליקו אור, הורידו את השמיכה וחכו בחדר עד שהילד יוצא מהמיטה, הפעולות האלה מפסיקות את הליך השינה של הילד גם אם הוא לא רוצה, הן יוצרות השארות שהיא לא נעימה במיטה. שימו לב שבשלב זה לאחר פתיחת האור- לא לנהל דיאלוג עם הילד, לא לתת לו עוד זמן, לא לאיים או לצעוק והכי חשוב, נסו לשמור על קור רוח.

2.אם הילד כרגע ממש מתקשה לקום רצוי לנצל את הזמן שאנחנו לא ממהרים לשום מקום בבוקר כדי לתרגל קודם כל שגרת בוקר ברורה וקבועה. כך, כשכנחזור לחיים האמיתיים הילד כבר יהיה מתורגל לשגרה ויהיה קל יותר לבצע אותה מהר יותר.

3.לאחר הקימה בכל בוקר למדו את הילדים לבצע את אותן הפעילויות, למשל – קמים, מצחצחים שיניים, מתלבשים, אוכלים ארוחת בוקר ואם נשאר זמן אפשר לנצל לזמן מסך כך שאתם ההורים תוכלו להתארגן בשקט.

**כאשר בכל בוקר עושים את אותו הדבר, ישנן פחות בעיות התנהגות, יותר שיתוף פעולה, פחות בעיות הקשורות לאכילה וכמובן מצב רוח מצוין.

4.לנצח את הטיימר – לילדים איטיים או וכחנים במיוחד אפשר לשלב משחק לו אנחנו קוראות "נצח את הטיימר". כללי המשחק אומרים שאם הילד מבצע את כל שגרת הבוקר לפי מה שסיכמנו איתו מראש, לפני שהטיימר מצלצל (קם, מתלבש, פיפי, צחצוח שיניים ומתיישב לאכול) עם טיימר של 20 דקות או בהתאם ליכולותיו של הילד, יוכל לקבל פרס (למשל זמן טלוויזיה, משהו מתוק לבוקר) או לאסוף נקודות עד קבלת פרס שווה. לפעמים עדיף לשים זמן ארוך יותר בשעון למשל 30 דקות ולתת לילד תחושת הצלחה, ורק אז לאט לאט יום אחר יום להפחית בזמן של הטיימר ולדרוש ממנו להיות מהיר יותר. 

שימו לב לא לשכוח להציע עזרה אם זקוק לה.

אם הילד קם ומתחיל לבצע את הפעילויות לבד זה הזמן לשבח אותו, לחזק. אם השקיע במיוחד והתעלה על עצמו, הביאו לו אפילו פרס שווה שהוא אוהב. אל תיקחו את זה כמובן מאליו יוזמה אישית להתארגנות בוקר עצמאית ומהירה!

שיגרת לילה- על בעיות שינה ולמה אתם צריכים למנוע אותן מעכשיו?

ולנו רוצים שגרת השכבה נעימה ורגועה, אך הורים רבים מתקשים בפועל לבסס מציאות בה הילד נרדם לבד וישן לילה שלם. אנחנו מבטיחות שאם תצמדו להמלצות שלנו, תקבלו השכבה רגועה ואף זמן שינה איכותי יותר, לכם ולילדכם.

שיגרת לילה היא קריטית ביותר כדי להפחית בעיות התנהגות ביום הבא, להפחית בעיות קשב ולקבל ילד כמה שיותר מתקשר, מקשיב ומשתף פעולה.

שיגרת הלילה מתחילה בדר"כ עם ארוחת הערב ולאחר מכן בדר"כ יש שיגרות שיחסית חוזרות על עצמן אבל אינדיבידואליות. למשל, ארוחת ערב, אחריה מקלחת וצחצוח שיניים, כניסה לחדר שינה, התלבשות וקריאת סיפור, שיר או כל דבר שתבחרו.

1.הדבר החשוב ביותר – התיאום בין ההורים לגבי שגרה השינה של הילדים. שבו ותאמו ציפיות בכל הקשור להליכה לישון, שעה בה הולכים לישון, מה מאפשרים ומה לא בערב ובלילה.

ברגע שיש אחידות בדעת ההורים, כבר יש הצלחה של 80% בכל התהליך, כי במקרה הגרוע ביותר תוכלו לתמוך אחד בשני לא להשבר ולהתמיד בתהליך.

זכרו – אחידות ועקביות הן המפתח להצלחה!

2.מתי הולכים לישון?

חוק ברזל – מועד שינה משתנה הרבה פעמים ותלוי במי נמצא באותו ערב בבית. כעת, זהו הזמן המושלם להתאים ולבסס את הציפיות עליהם שוחחתם קודם. כדי שהליך יהפך להרגל, המתבצע אוטומטית, בלי ויכוחים או קשיים מסוימים, הוא חייב לחזור על עצמו בכל ערב. הדבר יעזור במיוחד כשמדובר במספר ילדים.

בגיל שנה וחצי עד גיל 3 ילדים זקוקים ל12 עד 13 שעות שינה. ילדים בגילאים 3 עד 5 זקוקים ל11 עד 12 שעות שינה בלילה, ולאחר מכן לא פחות מ10 שעות שינה בלילה.

ילדים עייפים הם ילדים שמתקשים לקום בבוקר, מתקשים להיות מרוכזים ועירניים במהלך היום ונכנסים ליותר עימותים עם חבריהם והמבוגרים בחייהם במהלך היום.

ולכן ההחלטה על שעת השינה צריכה להתבסס יותר על הצרכים הפיזיולוגים של הילד פחות על מי משכיב אותם באותו ערב לישון.

3. החליטו על סימן ברור להתחלת התארגנות הערב – למשל תכנית מסוימת בטלויזיה או סיום ארוחת הערב. חשוב שהסימן יהיה כזה שהילד יוכל ללמוד אותו ולהתרגל אליו, גם בלי קשר להורה (אנחנו כבר מתכוננים ליום שבו הסבתא או בייביסיטר ירדימו את הילד). סימן כזה והתרגלות אליו, לא משאיר מקום לויכוחים או התחמקויות. בהמשך לכך שגרת ההשכבה צריכה להיות כמה שיותר זהה בכל יום. הקפדה על פעולות קבועות בסדר קבוע מקנה לילד תחושת ביטחון ומסגרת עוטפת.

4. חזקו את הילד על שיתוף פעולה – אם הילד הלך רגוע לישון ובשעה שנקבעה, תשומת לב מיוחדת לכך מגבירה את הסיכוי להתנהגויות חיובית ונעימה של הילדים ביום למחרת ויוצרת אווירה נעימה ומפרגנת. תנו לילדים מילה טובה, חיבוק ונשיקה וציינו כמה נעימה לכם הדרך בה הולכים לישון.

5. תקשרו בין שיגרת הלילה לשגרת הבוקר– טרם ההליכה לישון, שבו עם הילד ועברו על סדר הפעולות בבוקר. השיחה צריכה להיות קצרה, ברורה, ללא איומים או התנצלויות. למשל אמרו לילד "מחר נקום בשעה 8:00, אני אעיר אותך בבוקר בנשיקה וחיבוק. אתה תקום מהר, תעשה פיפי, תצחצח שיניים ואני בינתיים אכין לך ארוחת בוקר טעימה. מחר נאכל X

    מומלץ להכין את הילד לקראת השינוי שהולך להגיע
    צירפנו לכם בתחתית העמוד סיפור להורדה שתוכלו להכין לילד ולהקריא לו כל יום כדי להכין אותו לשגרת הערב החדשה

    ובכל זאת.. ניסיתם הכל, דיברתם סיכמתם, החלטתם וכלום לא עזר!

    מה עושים עם ילדים שלא מצליחים להירדם לבד או חלילה יוצאים כל הזמן מהמיטה?

    אחרי שהחלטתם ביחד מה מקובל עליכם ומה לא. הגיע הזמן להתחיל לשנות את ההתנהגות של הילדים שלא מקובלת עליכם. יהיה אתגר לעמוד בכך, אך לרוב זה עניין של מספר ימים מצומצם בו חייבים להיות אחידים ועקביים ונוכל לראות שינוי משמעותי.

    אם הילד קם מהמיטה בערב או בלילה בגלל מיליון סיבות שונות כמו, אני מתגעגע, אני רק רוצה חיבוק או אני רעב, זה הזמן להחזיר אותו למיטה ולהימנע ממתן תשומת לב מיוחדת או שכנועים. החזרה למיטה צריכה להיעשות במהירות מבלי שתינתן האפשרות להתפנק במיטה עם ההורים או מול הטלוויזיה, אפשר להגיד "עכשיו לילה, אתה צריך להיות במיטה", המשפט צריך להיות קצר, ברור ותכליתי ללא הסברים נוספים. תגובות של הילדים כמו בכי, כעס או סירוב הן שכיחות למדי כשדורשים מהילדים ללכת לישון לבד או לחזור למיטה. ההורים הרבה פעמים כבר עייפים מידי בשביל להתעקש ומאפשרים לילד לקבל את רצונו. לטווח הרחוק הדבר רק מחריף את הבעיה. חשוב שתעמדו זו לזה זה במשימה, חזקו אחד את השני, לא נכנעים או מוותרים גם כשקשה ועייפים (מניסיון). זה יבטיח הצלחה בחינוך להרגלי שינה בריאים וקבועים. 

    בהצלחה!

    מעוניינים ללמוד יותר על התהליכים, דרכי האבחון ועל כלים יישומים בטיפול?

    אנחנו ממליצים לכם על הקורס החדש שלנו שמועבר על ידי מרפאה בעיסוק מומחית תחום תפקודים ניהוליים שתעשה לכם סדר בכל הבלגן!