לרכוש מיומנויות חברתיות בכל גיל ובכל רמת תפקוד – חלק ראשון

4 כלים תקשורתיים וחברתיים קריטיים ביותר
ואיך תוכלו לעזור לילד שלכם לרכוש ולתרגל אותם

נכתב על ידי צוות גפן

כמעט כל אדם או ילד על הספקטרום האוטיסטי חווה קושי מסוים
ברכישה ויישום של מיומנויות תקשורתיות וחברתיות.

התחום החברתי הוא תחום מורכב
והוא מכיל בתוכו מגוון רחב של מיומנויות שילד צריך לדעת:
הבנת כללים ונורמות מורכבות, קליטה וביצוע של מחוות גוף והבעות פנים,
הבנת משמעויות חבויות, שפת גוף, ציניות, שאלות רטוריות ועוד.

ילדים על הספקטרום מתקשים בפירוש של המורכבויות הלא מילוליות האלה,
שהן חלק בלתי נפרד מתקשורת חברתית
ולכן רבים מהם מתקשים חברתית.


פיתוח מיומנויות חברתיות והתפתחות תקינה בתחום החברתי
חשובים ומהותיים לפיתוח מיומנויות בכל תחומי החיים:
שפה, תקשורת, פתרון בעיות, סדר וארגון, הבעת רגשות ועוד.

אז כשהילד שלכם עובד על הכישורים החברתיים שלו,
הוא גם מפתח את היכולת לרכוש חברים חדשים ולתקשר טוב יותר עם הסביבה

וגם מבסס את תחושת השייכות שלו, מעלה את הערך העצמי והביטחון העצמי,
לומד להיות עצמאי יותר בעולם ואפילו משפר את הבריאות הנפשית ואיכות החיים הכוללת שלו!

בתור הורים,
יש כמה שיטות עוצמתיות וקלות ליישום,
שיאפשרו לכם לעזור לילד שלכם להשתפר ולהתפתח בתחום החברתי במהירות.

אספנו עבורכם 4 כלים חברתיים מהותיים להתפתחות החברתית של הילד
ופעילויות פשוטות שאתם יכולים לתרגל איתו בבית
כדי לעזור לו לרכוש אותם בהצלחה:

1. פיתוח מיומניות משחק

כדאי להתחיל מהרחבת רפרטואר המשחקים של הילד.
אם למשל, הוא אוהב לשחק רק לבד, או לשחק רק במשחקי קופסא,
עזרו לו לגלות סוגי משחקים אחרים וצורות משחק שונות.

כל משחק חדש עוזר לילד לפתח מיומנויות שונות וחשובות,
לדוגמה:

משחק תורות –

שחקו עם הילד משחקים שדורשים המתנה לתור שלו או שיתוף בצעצוע.
משחקים כאלו יאלצו אותם להמתין לתורם, להתאפק, להתמודד עם תסכול ולשתף את האחר.

רצוי להתחיל במשחק שהילד כבר מכיר ואוהב ולאט לאט להתרחב למשחקים אחרים.
המשחק המוכר מאפשר לא להתעמק יותר מידי בחוקים החדשים
וייצור עבורכם סביבה בטוחה לתרגל איתו סבלנות ושיתוף פעולה.

בעצם, אפשר לקחת כל משחק מוכר
ולהפוך אותו למשחק תורות (מגנטים, לוטו, אפילו משחק באייפד).

במשחק זכרון למשל, אתם יכולים להסביר לילד
“קודם היה תורך. אתה סיימת את התור שלך וועכשיו תורי,
כשאני אסיים שוב יהיה תורך לבחור זוגות.
בינתיים אתה יכול להמתין בסבלנות שאני אסיים את התור שלי”.

כשהילד שלכם מצליח לגלות סבלנות, איפוק, הבלגה ושיתוף פעולה
תעזרו לו להבין שזאת התנהגות חיובית וטובה ותעודדו אותו:
“כל הכבוד שחיכית שאני אסיים, אתה משחק מאוד יפה, אני גאה בך”.

משחק עם חבר-

אם אתם מזמינים ילדים למשחק משותף,
תוכלו לתרגל ולעשות משחק תפקידים עם ילדכם לפני שהחבר מגיע,
לעבוד על איזה משחקים הילד יכול להציע לחברו לשחק בהם
ואיזה נושאי שיחה הוא יכול להעלות בפניו.

בנוסף, תוכלו לעזור לו לתרגל איך הוא יכול להתנהל
כקשה לו מבחינה חושית או רגשית:
איך הוא יכול לבקש עזרה, איך לבקש מהחבר זמן להירגע
וגם איך להרחיק את עצמו מהסיטואציה.

פיתוח מיומניות משחק

2. פיתוח מיומנויות שיחה

היכולות של להחזיק שיחה לאורך זמן ולהשתמש בשפת גוף מתאימה,
הן כלי חשוב מאוד להתנהלות הילד מול בני הגיל שלו,
בני משפחה, מורים, הצוות הטיפולי והסביבה באופן כללי.

היכולת לנהל ולתחזק שיחה בנושאים שונים ומגוונים ניתנת לאימון ולשיפור משמעותי.

אתם יכולים ליצור מאגר נושאים לשיחה יחד עם הילד שלכם ולרשום הנושאים על פתק.
את הפתקים תכניסו לקופסה/כובע, לשלוף באופן אקראי פתק
ולנהל שיחה בתחום זה.

הנושאים יכולים להיות מתחום העניין שלכם, של הילד, או תחומים חדשים ולא מוכרים.

ככה הילד ייחשף לא רק לתחומי עניין בהם הוא עצמו מתעניין,
אלא יבין שיש גם תחומי עניין אחרים שאנשים אחרים מתעניינים בהם.

אפשר גם לברר על תחומי עניין של חברים מהגן/מבית הספר
כדי שילמדו איך לתקשר באופן טוב יותר עם חבריהם למסגרת ולגייס אותם למשחק.

פיתוח מיומנויות שיחה

3. פיתוח מיומנויות לפתרון בעיות

הרבה מאוד ילדים, לא רק עם קשיים תקשורתיים,
מתקשים למצוא פתרונות למצבים מאתגרים או מאכזבים.

כמה פעמים ראיתם ילדים בסופר בוכים וצועקים מול מדף החטיפים,
משתטחים על הרצפה בחנות צעצועים,
או מתנהגים באלימות כלפי ילדים אחרים?

אפשר לשנות את כל ההתנהגויות האלה!

תסבירו לילד שבמצבים כאלה כדאי לנסות פתרונות אחרים.

תרגלו איתו בבית פתרונות אפשריים למצבים בעייתים,
דברים שאתם יודעים שקשים לילדכם
ולעזור להם לשקף את הרגשות שלהם באותם מצבים:

האם הם כועסים, עצובים, מתוסכלים?
איזה דרכים יש לפתרון הבעיה?

אחרי שדיברתם על הפתרונות האפשריים, תלמדו אותם להשתמש בפתרונות במצבי אמת.

לדוגמה:
אם אתם יודעים שלילדכם קשה לחכות בתור למגלשה בגן השעשועים,
אתם יכולים ליצור סיפור חברתי שעוסק בנושא הזה.

תארו לו את הרגשות השונים שהוא חווה באותה סיטואציה
ודברו איתו על פתרונות אחרים שיוכל להשתמש בהם בזמן אמת.

לאחר מכן, לכו עם הילד לגן השעשועים,
תזכירו לו על הפתרונות ששוחחתם איתו בבית
וכשהוא מצליח ליישם אותם בשטח
תעודדו אותו, תתנו לו פרס, חיבוק, נשיקה, או כל דבר אחר שהוא אוהב.

פיתוח מיומנויות לפתרון בעיות

4. פיתוח מיומנויות שיקוף רגשי

במצבים חברתיים שונים, הילד שלכם יכול לחוות רגשות שהוא עדיין לא חווה,
שהוא עוד לא יודע לתת להם שם.

אתם יכולים לעבוד עם הילד על היכולת שלהם לשתף ולשקף את הרגשות שלו
ולהבין מה הוא יכול לעשות כשהוא עצוב, כועס, מפחד או מתוסכל.

יש ספרי ילדים רבים שעוסקים בנושא החברתי,
שתוכלו לקרוא אותם יחד לפני השינה.

אתם גם יכולים ליצור סיפורים חברתיים שמדברים על הנושא
של רגשות ומצבים שמאתגרים את הילד שלכם באופן ספציפי:
מסיבות כיתה, טקסים, ימי הולדת, ארוחות חג ועוד.

תעזרו לו להבין שהוא יכול גם להבליג ולהתאפק במצבים מסויימים.

לא תמיד כל מה שאנחנו עושים הוא מעניין או מהנה,
אבל לעיתים יש דברים שצריך לעשות,

כי מישהו שאנחנו אוהבים נהנה מהם או השקיע המון מאמץ בהכנה שלהם,
או כי זה משהו שפשוט צריכים לעשות (טיפול אצל רופא השיניים, למשל).

פיתוח מיומנויות שיקוף רגשי

פיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות
אמנם דורש עבודה נכונה עם הילד ויכול לקחת זמן,

ועדיין –
אתם יכולים להגיע לשיפור משמעותי
בכל גיל ובכל רמת תפקוד!

אל תוותרו על הנושא הקריטי הזה.
תשקיעו את הזמן והאמצעים לעזור לילד שלכם
לרכוש ולפתח יכולות תקשורתיות.

הכישורים החברתיים שתעזרו לו לרכוש,
ילוו אותו לאורך כל החיים
ויעזרו לו לחיות חיים איכותיים, טובים ועצמאיים יותר.

בהצלחה!

אנחנו מקיימים במודל גפן חוג לפיתוח מיומנויות חברתיות שנקרא "כַּדּוּרֶגֶש".
בחוג הילד רוכש כלים חברתיים בסיטואציה חברתית אמיתית
עם קבוצת השווים שלו ועם ליווי מקצועי וצמוד שלנו.
מומלץ לקרוא

כתיבת תגובה