מי מפחד מהחזרה לבית הספר?

גם הילד שלכם חווה קשיים בחזרה לבית הספר או הגן?
קבלו 9 טיפים של אלופים לתחילת שנת הלימודים

נכתב על ידי צוות גפן

את היום הראשון ללימודים כבר עברנו בשלום
והשבוע הילדים חזרו אחרי חופשת הקיץ הארוכה למסגרות.

חלקם חזרו לכיתות או לגנים המוכרים, חלקם התחילו בית ספר או גן חדש.

השבוע הראשון הוא שבוע מלא בחוויות חדשות, התרגשות ובלבול. 

אצל הילדים על הספקטרום האוטיסטי, מדובר בחוויה מבלבלת אפילו יותר!
חוויה עמוסת מידע ומלאה בחוויות שלעיתים קרובות הם גם לא מצליחים לשתף.

דבר נוסף שיכול להעמיס על ילדים על הספקטרום האוטיסטי,
הוא הקושי הרב שהם חווים בארגון מידע והטמעת גירויים חדשים
לסכמות המעניקות להם משמעות וסדר.
 

הקשיים האלו, בעיבוד המידע ואירגונו,
מקשים על ילדים על הספקטרום האוטיסטי להסתגל לדרישות חיצוניות
ולפעול ללא מסגרת מאורגנת ומובנית.

הם נוטים לפעול לפי תבניות מוגדרות מראש שלא דורשות מהם עיבוד מידע חדש.

לכן, לעיתים קרובות יש צורך בהצמדות לשגרה,
קושי במעברים ולעתים גם התנגדות לשינויים.

וכשזה המצב, אתם יכולים בוודאי לדמיין כמה קשה יכול להיות
לילד על הספקטרום לעבור לבית ספר או כיתה חדשה.

גם אם מדובר במעבר מכיתה לכיתה באותו בית ספר
או לגן חדש עם אותם ילדים מוכרים,
הילד לא בהכרח ידע להשתמש במידע מ”מגירת הכיתה”
ולהתכונן מראש למעבר ולהתנהג בהתאם.

כדי להקל כמה שיותר על המעבר של ילדכם מהחופש הארוך למסגרת לא מוכרת
ולעזור להם לעבד את החוויות של השבוע הראשון,

אספנו עבורכם 9 טיפים יעילים ביותר לתחילת שנת הלימודים:
 

1. הכנה מראש

חשוב מאוד שתדברו הרבה עם הילד שלכם על השינוי שקורה.

בין אם ילדכם נכנס לבית הספר בפעם הראשונה
או חוזר לכיתה חדשה אחרי חופש ארוך,
חשוב לשוחח איתם על זה.

תייצרו שיח על השינויים שקרו: מורה חדשה, כיתה חדשה,
לאיזו כיתה הם נכנסו, תלמידים חדשים…

שתפו אותם בתחושות החיוביות שלכם לגביי השינוי
ובמידת האפשר תשוחחו על הכל עם תמונות
כדי שהשיחה תהיה וויזואלית ככל הניתן.

 
הכנה מראש

2. יצירת שגרת בוקר קבועה

כדאי להתחיל ליצור שגרת בוקר קבועה מוקדם ככל הניתן.
הרגילו אותם להתעורר בשעה קבועה (לפי החלטתכם).

תעברו איתם על הפעולות שעליהם לבצע מידי בוקר (בין אם לבד או עם סיוע)
לצחצח שיניים, להתלבש, להסתרק, לאכול ארוחת בוקר וכו’…

שגרת בוקר קבועה מתחילה להם (וגם לכם)
את הבוקר ברוגע ובתחושת יציבות שמשפיעה להם על כל שאר היום.

 
יצירת שגרת בוקר קבועה

3. יצירת קשר עם המחנך/המחנכת

חשוב מאוד ליצור קשר עם המחנכת
מוקדם ככל הניתן בתחילת שנה הלימודים.

דברו עם המורה או הגננת על
החוזקות של ילדכם וגם על החולשות.

נסו לתת לה כמה שיותר רקע על התנהגויות
שניתן לצפות להן במהלך השנה ודרכי התמודדות אופציונליות
שיכולות להקל גם על העבודה שלהם וגם על ילדכם.

חשוב לרתום את שיתוף הפעולה של המורה
כדי שהתקשורת ביניכם תהיה קלה יותר בהמשך השנה. 

 
יצירת קשר עם המחנך/המחנכת

4. שיתוף האבחנה אצל ילד משולב

הבחירה אם לשתף את האבחנה של ילדכם
עם שאר חברי כיתתו או לא, היא החלטה פרטית. 

יחד עם זאת, רצוי להחליט מראש
מה תרצו לשתף איתם ובאיזה אופן.

יש הורים שמרגישים בנוח לחשוף את כל הפרטים
והורים אחרים לא, וזה בסדר.

עדיף להחליט מוקדם ככל הניתן איזה מידע תרצו לחשוף ואיך,
על מנת להכין את המערכת ואת כל הגורמים שיוכלו לעזור לכם
בביצוע המשימה (לדוגמה: פגישה עם היועצת וקביעת תאריך לאחר החגים).

אפשר להכין מצגת לילדים או סיפור קצר
או להתייעץ עם הצוות החינוכי בבית הספר
על האופן בו ניתן לחלוק את המידע עם הילדים.

שיתוף שאר חברי הכיתה בידע זה
יכול להועיל לקליטה קלה יותר של ילדכם
ורתימת שאר הילדים לסייע ולעזור לילדכם במידת הצורך,
בפן הלימודי אך בעיקר בפן החברתי.

שיתוף האבחנה אצל ילד משולב

5. לוח זמנים קבוע לשיעורי בית

שיעורי בית הניתנים בבית הספר
יכולים להכביד מאוד על חלק מהילדים.

כדי להפחית את העומס ולסייע לילדכם,
נסו לייצר לוח זמנים קבוע לעשיית שיעורי הבית.

חשוב שתזכרו שהילדים חוזרים עייפים ומותשים מבית הספר
וצריך לאפשר להם מנוחה וארוחה קלה
לפני שמתחילים לבצע דרישות לימודיות נוספות.

לאחר שנחו מספיק, צרו מקום קבוע בו הם יכולים להתרכז בשקט,
קבעו זמן קבוע ותסייעו לילד להתחיל ולעשות את שיעורי הבית.

בסוף הזמן הקבוע, עברו לפעילות מהנה שהילד שלכם אוהב!

שימו לב ❤️!
בהתחלה חשוב לבסס את זמן עשיית שיעורי הבית כנטול לחץ ומתח
ואין צורך להתעקש על השלמת כל המשימה בפעם אחת.

לוח זמנים קבוע לשיעורי בית

6. שימוש בסמלים ותקשורת ויזואלית

קושי בתקשורת אצל חלק מהילדים
מקשה עליהם לבטא את רגשותיהם ותחושותיהם,

לכן שימוש בסמלים ותקשורת ויזואלית (תמונות, אפליקציות)
יכולים לאפשר להם לתקשר בקלות וביעילות.

מחקרים מדעיים רבים מוכיחים שעזרה ושימוש במידע ויזואלי
תורם מאוד בהבנת מסרים ועיבוד אינפורמציה.

עודדו תקשורת פתוחה עם ילדכם
בכדי לאפשר להם לשתף אתכם ברגשותיהם.

אפשר לעשות שימוש בעזרים ויזואליים (פרצופים עם רגשות לדוגמא),
ככה אתם תוכלו לדעת אך עבר עליהם היום מבחינה רגשית,
להיות בקשר עם המורה במידת הצורך

ובנוסף לקבל הבנה ברורה יותר של החוויה הרגשית
אותה חווים הילדים בבית הספר,
כדי שתוכלו לעזור להם להתמודד
עם הרגשות שעלו במהלך היום.

שימוש בסמלים ותקשורת ויזואלית

7. התמדה בנושא שימוש בחפצים

גם בשבוע הראשון חשוב לחזור ולהסביר על החפצים השונים הקשורים לבית הספר:
תלבושת בית ספר, תיק, קלמר, מחברת, עיפרון, תיק אוכל או אפילו בקבוק חדש.

תתנו להם להתנסות ולהשתמש בחפציםבשעות אחר הצהריים כאשר חוזרים הביתה,
על מנת לעזור להם ללמוד ולהכיר את השימוש בחפצים,
כך שבבית הספר המידע הזה כבר יהיה להם נגיש יותר וקל לשליפה. 

התמדה בנושא שימוש בחפצים

8. יצירת הקשר ויזואלי למקצועות שונים

צרו “קוד” ברור לילדכם לכל מקצוע.
הקשר ויזואלי יקל עליהם את ההתמצאות בין החפצים השונים.

את המחברות והספרים הקשורים לדוגמא לחשבון אפשר לעטוף בירוק,
את הקשורים בלשון אפשר לעטוף בכחול וכו’.

יצירת הקשר ויזואלי למקצועות שונים

9. הישארו רגועים

אחרון חביב אבל לא פחות חשוב 😊
נסו להישאר רגועים.

הילדים שלכם יכולים להרגיש אם אתם בלחץ וחרדה.

ככל שאתם תהיו רגועים ונינוחים יותר,
אתם תשדרו לילדכם כי אין סיבה לדאגה וככה גם רמות החרדה שלהם
במהלך היום ובמשך השנה ישארו נמוכות.

הישארו רגועים

צוות גפן מאחל לכל ההורים, התלמידים וצוותי החינוך
שנת לימודים מוצלחת!

"רציתי להגיד לכם תודה שהאמנתם בו שהוא יהיה כמו כולם, בדרך שלו אבל כמו כולם."

הירשמו לשיחת ייעוץ חינם!

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ
חינם ללא התחייבות!