Gefen's Logo

הפעם, החלטנו להקדיש את הבלוג שלנו לסיפור קצר על מה שאנחנו עושות בשטח.  

המודל שלנו הוקדם על ידי עדי וינשטוק ואלינה גורליק לאחר שנים של עבודה מרובה בשטח, מתוך הבנה כי טיפול הוליסטי ושלם נותן מענה לכלל הצרכים של הילד או הבוגר- התנהגותיים, קוגניטיביים והתפתחותיים. 

תכנית הטיפול שלנו נבנית מתוך התבוננות מקיפה במה מניע את הילד ומה חוסם אותו  
והבנה עמוקה של הרגשות והצרכים הייחודיים שלו! 
הילדים משכללים התנהגויות מפתח  תוך כדי קידום הרווחה הגופנית, הנפשית והחברתית שלהם (Well-being). 

אז מה אנחנו עושות בפועל?

אנחנו מאמינות כי תכנית מותאמת לילד צריכה להתבסס על תצפיות אמיתיות ונתונים אובייקטיבים ככל הניתן. לכן, בתחילת העבודה עם כל משפחה אנחנו עורכות ראיונות עם ההורים, המורים והמטפלים הנוספים בחיי הילד. לאחר מכן אנחנו אוספות מידע נוסף באמצעות תצפיות – בסביבה החינוכית והביתית. 

בסיום התהליך אנחנו משכללות את כלל הנתונים שאספנו לכדי תכנית טיפול שלמה בה הילד עובד על מגוון רחב של נושאים: מיומנויות שפה, משחק וקוגניציה, מיומנויות חברתיות, יכולת לפתרון בעיות, מוטוריקה גסה ועדינה ועוד. 

תכנית הטיפול שלנו, מועברת בסביבה הביתית והבטוחה של הילד. כלומר, הילד או הנער מתרגל את כלל המיומנויות הללו בסביבה הכי נוחה עבורו, בה הוא מרגיש הכי בטוח. הבית הוא המקום הטוב ביותר לעבוד על מגוון רחב של מיומנויות וכלים אותם הילד יוכל ליישם אחר כך ביומיום שלו.  

ועכשיו, סיפור קצר..

אנחנו רוצות לספר לכם על ילד מקסים, נתנאל (שם בדוי) בן 8 עם הפרעת קשב וריכוז. 

הוריו של נתנאל פנו אלינו כי המורים בבית הספר מתארים מצב בו נתנאל מתקשה בבית הספר מבחינה אקדמית, מתקשה חברתית ונגרר אחרי חברים בכיתה בביצוע התנהגויות שליליות של הפרעות בשיעורים והצקות לחברים. מבחינת המצב בבית, ההורים ציינו כי אם נתנאל רוצה משהו ואומרים לו לא, הוא ימשיך לבקש ולבקש עד שנותרים ללא כוחות ונכנעים ושבאופן כללי הוא עושה מה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה מבלי התחשבות באף אחד מבני המשפחה האחרים. נוסף על כך ההורים ביקשו עזרה בהצבת גבולות בבית. 

לאחר סיום איסוף הנתונים, מצאנו כי לנתנאל יש אכן קשיים אקדמיים ופערים משמעותיים לימודיים הנובעים, בעקבות הקושי שלו להתרכז לאורך זמן, להשלים משימות ולנהל את עצמו במסגרת הביתית והבית ספרית.  

כמו כן ראינו בתצפיות שלנו כי לנתנאל יש קושי בהבנה של סיטואציות חברתיות ומציאת פתרונות הולמים לבעיות יומיות פשוטות כמו -מה עושים אם אני צריך משהו מההורים אבל הם לא זמינים עבורי? מה אני עושה אם אני רוצה ללכת עם חבר הביתה אחרי בית הספר אבל הוא לא רוצה? איך אני משיג חברים חדשים? נתנאל הפגין קשיים בתיאוריית המיינד, (היכולת להבין שהאחר נפרד ממנו ולא חווה אותן תחושות כמו שלו) ולכן התגובות שלו, הרגשיות, לא התאימו לסיטואציה- לדוגמא- חבר שלו שבר את הרגל, נתנאל צחק עליו בפני אחרים והופתע למה אותו חבר לא רצה לדבר איתו יותר. 

העבודה עם נתנאל התחלקה לשני חלקים עיקריים: 

  1. הדרכת הורים- במסגרת הדרכה, ההורים של נתנאל קיבלו מאתנו תכנית עבודה ביתית. הם למדו על אופן הצגת דרישה וביצועה, איך לבסס סמכות הורית תוך הקניית תחושת בטחון בבית, הם הגדילו את הפניות ההורית שלהם עבור נתנאל ולמדו להעניק לו תשומת לב על התנהגויות חיוביות בבית וכן רכשו כלים להצבת גבולות בצורה אסרטיבית תוך הפחתת התנגדויות וויכוחים בבית. 
  2. תכנית אחה"צ שהועברה על ידי מטפלת- במסגרת התכנית נתנאל רכש מיומנויות ניהול עצמאי באמצעות לוח זמנים, למד לא לוותר לעצמו ולעשות משימות מותאמות ליכולתו, שכלל מיומנויות פתרון בעיות באמצעות סרטונים, תמונות וסיפורים –ניתוחם והעשרת סל הפתרונות שלו בסיטואציות דומות. נתנאל נחשף למושג כסף- למוגבלות המשאב וכן כיצד להתמודד עם דחיית סיפוקים .  

במסגרת התכנית נתנאל קיבל אפשרויות לפרוק את הצורך שלו בתנועה באמצעות יצירת הפסקות מובנות, ביצוע פעילויות פיזיות בתחילת ואמצע המפגש איתו וכן השתפר מבחינה אקדמית על ידי תרגול ולמידת חומר לימוד מותאם שסופק  על ידי צוות בית הספר. 

 איפה נתנאל היום? 

היום נתנאל מצליח לשבת לאורך כשעה ברצף, יודע לקום לבד לבצע פעילות ספורטיבית בכדי לפרוק אנרגיות אגורות, בונה לעצמו לוחות זמנים, מצליח לבצע משימות לימודיות מותאמות ליכולתו, מסוגל לנתח סיטואציות חברתיות מורכבות ולמצוא פתרונות מתאימים, מקפיד לשמור על החוקים שהוריו הציבו בבית, מערכות היחסים שלו עם חבריו בבית השתפרו מאוד והוא כבר לא נגרר לפעילויות מסוכנות ומבחינה אקדמית נתנאל מפגין שיפור ניכר ביכולות קריאה, כתיבה והבנת הנקרא. אנו ממשיכים לעבוד במלוא המרץ על מנת לקדם את נתאל בתחומים נוספים. 

רוצים להתייעץ או לשמוע עוד? צרו איתנו קשר 

מעוניינים ללמוד יותר על התהליכים, דרכי האבחון ועל כלים יישומים בטיפול?

אנחנו ממליצים לכם על הקורס החדש שלנו שמועבר על ידי מרפאה בעיסוק מומחית תחום תפקודים ניהוליים שתעשה לכם סדר בכל הבלגן!