Gefen's Logo

הילד מפסיד במשחק ובוכה וצועק? לא מצליח לעשות משהו ושובר את הכלים? שמח מאוד וצורח ומחבק חזק מדי?

וויסות רגשי זהו מצב בו לילדים לעיתים יש קושי להבין את עוצמת התגובה שלהם, ולהתאים אותה בצורה נכונה לסיטואציה. הם יכולים להגיב בעוצמה חזקה או חלשה מדי לסיטואציה רגשית (כעס, עלבון, שמחה, התרגשות…) ולעיתים לסביבה קשה להתמודד עם עוצמות אלו.

אם אלו מוכרים לכם אנחנו ממליצים לכם לקרוא את הבלוג הבא ולהכיר כלי פשוט וקל ליישום לסייע לילד בוויסות רגשי גם במסגרת הביתית וגם במסגרת החינוכית.

"סולם חמש הנקודות"  כלי קוגניטיבי – התנהגותי, אשר הילדים שותפים מלאים להבנה, לעיבוד ולהתנהגות שבאה בעקבותיה.

מה זה סולם 5 הנקודות?

הכלי המאפשר לנו ללמד טווחים של התנהגויות על גבי אותה סקאלה,  כלומר את הצד המיטבי של אותה התנהגות- מוצג כנק' 1 (בצבע ירוק) ואת הצד הכי לא מותאם או בעייתי של אותה התנהגות- מוצג כנק' 5 ( בצבע אדום).

בעזרת סולם זה אנחנו נוכל לשקף את ההתנהגויות שנמצאות על סקאלה (עוצמה של רגש, קולות, מגע, תגובות למצבים חברתיים) בהבעת רגשות מתאימה, דבר שמהווה אתגר עבור המון ילדים בימינו ובהתאם לכך נבנה לכך סולם רגשי.

 ילדים אשר מתקשים להבין את העוצמות או את הגוונים השונים של ההתנהגות יכלו באמצעות הסולם המפשט עבורם, בצורה ויזואלית , להבין את הגוונים והמופעים השונים של ההתנהגויות שלהם וזה יעזור להם לווסת את העוצמה.

ניתן להיעזר בסולמות אלה בכדי ללמד ילדים נושאים כמו-תפקידים חברתיים או נורמות חברתיות, רגשות ותגובות רגשיות מותאמות, פתרון בעיות וניהול עצמי.

כל אחד יכול לבנות סולם עבור מצב מסוים ולהתאים בצורה מיטבית את הנק' השונות לילדו. באופן זה יהיה קל יותר ופשוט יותר לילד להבין מה נדרש ממנו. איך עליו להתנהג, מה עליו לעשות בכדי לווסת את עצמו, מה קורה בסביבה כתוצאה מההתנהגות שלו וכו'.

אז איך עושים את זה?

שלב ראשון- בניית הסולם

1.נושא-קודם כל יש לבחור את נושא – הסולם הוא כלי דינמי וניתן להתאימו לצורכי הילד. יש לזהות את ה"בעיה" או הקושי- התחום בו אנחנו רוצים להתמקד. מה הילד עושה שהייתם רוצים שיעשה אחרת? מה הילד לא עושה והייתם רוצים שיעשה? מהו המצב החברתי שמבלבל אותו? (למשל מצבי התרגשות, פתרון בעיות וכו)

2.שיקוף ההתנהגות-אחרי שבחרנו את נושא הסולם- אפשר להתייעץ עם שאר הגורמים בחייו של הילד לגביי אך בעצם נראית ההתנהגות- מה הילד עושה? האם הוא מרביץ? האם הוא צועק? האם הוא בועט בדברים? האם הוא מבולבל? אך נראית ההתנהגות הכי טובה? ואך נראית ההתנהגות הלא מותאמת?

3. בנייה משותפת-במידה ויש אפשרות לבנות את הסולם ביחד עם הילד –זה מומלץ ביותר, ככה הילד יוכל להסביר מה הוא מרגיש, או מה הוא חושב, מה הוא יודע ומה הוא מבין ומה עדיין חסר לו . ואת כל זה תוכלו לכלול בסולם שלכם.

לאחר שהבנו את המיומנות שצריך לתרגל אז צריך לחלק את המיומנות הזו לחמישה שלבים.

4. בניית שלבים-הנקודה הראשונה בסולם מסמלת בדרך כלל את המופע ההתנהגותי הטוב ביותר או השלב הראשוני ביותר. בסולם הרגשי הנקודה הראשונה תהיה נקודה ירוקה למשל: עובר עליי יום נהדר, אני מרגיש שמח, אני מסוגל להתמודד עם היום שלי, אני נחמד ומחייך לאחרים, כלומר הנקודה הזאת מציינת התנהגות מיטבית בה לא צריך להתערב.

מנגד הנקודה החמישית היא הנקודה האדומה בסולם היא ההתנהגות החריפה ביותר או השלב המורכב ביותר. למשל: עובר עליי יום מאוד רע, אני מרגיש כעס ולא יכול לשלוט בעצמי, אני לא מסוגל להתמודד עם היום הזה, אני מקלל או צועק, אני אלים ועוד.

שלב שני- חשיפת הילד לסולם

אחרי שבניתם את הסולם צריך לחשוף את הסולם לילדכם כדי שיתחיל להתרגל אליו וילמד איך להשתמש בו בצורה נכונה. המטרה היא ללמוד להשתמש בסולם בבית או בסביבה בטוחה בה יתאפשר לילד להבין את הערכים השונים בסולם וללמוד את התגובות השונות או המופעים השונים של ההתנהגות בצורה רגועה ומווסתת שבה הילד פנוי ללמידה.

תקראו ביחד את השלבים השונים סולם היעזרו ב"משחק תפקידים" וצרו סיטואציות שונות ותעודדו את הילד להיעזר בסולם,

**ניתן לתרגל את זה ביומיום בבית הספר. (חשוב ללמד את כל הסביבה של הילד את הכלי: המורה, סבא וסבתא. כל מי שחלק משמעותי בחינוך של הילד).

ביתן לתרגל במצבים אמיתיים- למשל אם כרגע הילד קיבל מכה אתם יכולים לעזור לו להוציא את הסולם ולסמן שכרגע כואב לו. ואז להגיד "אני מבינה שכואב לך, בוא נשים על זה קרח ותרגיש יותר טוב"."אתה רואה עכשיו אתה בצהוב"

שימו לב! בשלב זה אין דרישה עדיין מהילד שידע להשתמש בסולם , אתם רק מקשרים מצבי אמת בסביבה לסולם עצמו כדי שילד ילמד שמצופה ממנו לעשות שימוש בסולם ואיך לעשות את זה בצורה נכונה.

השלב השלישי והאחרון – שימוש במצבי אמת.

1תיאום צפיות- לאחר שחשפתם והכרתם לילד ולסביבה של הילד את הכלי. אנו אומרים לילד שמעכשיו עליו להשתמש בסולם בכל מני מצבים ואומרים לו איפה למשל יכול להשתמש.

2.תוצאות על התנהגות- רצוי להתחיל ולקשר הצלחות לפרסים- לדוגמא אם יצליח להיות בירוק/ צהוב יום שלם יקבל פרס קטן שרוצה. לדוגמא- הילד כרגע כועס כי הוא לא קיבל את מה שהוא רצה, הוא הולך ומסתכל בסולם ואומר לכם

"אני כועס, אני הולך להירגע בחצר" – זוהי דוגמא לשימוש נהדר בסולם! חזקו את הילד על כך, " אלון אני מבינה שאתה כועס ובחרת פתרון נהדר מהסולם, אני גאה בך!"

3.סיוע ותיווך-במידה ומתקשה- תמיד אפשר לסייע לו להצליח לרדת לצבע הנכון. גם אם היה לו קשה אבל הצליח לשנות- גם אז רצוי לתת פרס.

לדוגמא: אם הילד מגיב בצורה לא נכונה למצב שכזה לדוגמא צועק או נכנס להתקף זעם תוכלו להגיד "אלון התגובה שלך לא מקובלת! בבקשה תבדוק בסולם מה אתה יכול לעשות!"

אם הילד זקוק לעזרה כי הוא בסערת רגשות וכרגע לא מצליח לבדוק בעצמו- תוכלו לקחת את הסולם ולבקש ממנו רק להצביע לכיוון הדרגה הנכונה בסולם ולכיוון הפתרון הרצוי וגם אז אפשר לחזק אותו "אני רואה שאתה מאוד מאוכזב כרגע אני מבינה שאתה רוצה לשחק לבד בחדר , אתה מתנהג בצורה מאוד בוגרת"

אם יש התנהגויות אדומות- כגון אלימות. רצוי לתאם צפיות מה יקרה אם יגיע לאדום. למשל יום ללא טלוויזיה במצב של אלימות.

4.הכנה מראש- תמיד רצוי לעבור על הסולם ביחד עם הילד לפני מצבים שיודעים כבעייתיים או סביבות מורכבות עבורם, באותן סיטואציות בהן בעבר היה מתקשה על ילד להיעזר בסולם ולהגיב בצורה מתאימה.  

5.עקביות- עקביות זה שם המשחק! בשלב היישום אתם כבר דורשים מהילד לעשות שימוש נכון בסולם. ולכן חשוב מאוד שתקפידו להגיב נכון ולחזק אותו כשהוא עושה שימוש נכון, תמיד תעזרו לו אם הוא מתקשה ואם התגובה שלו לא מותאמת אז תגידו לו את זה, שהתגובה שלו לא מקובלת עליכם והפנו אותו להיעזר בסולם למצוא פתרון או תגובה מתאימים יותר.

בהצלחה!

צוות גפן מלווה מורות ומקדם ילדים במסגרת עבודתנו בשטח. וויסות רגשי היא מטרה קריטית להצלחה התנהגותית, חברתית ורגשית!

מעוניינים ללמוד יותר על התהליכים, דרכי האבחון ועל כלים יישומים בטיפול?

אנחנו ממליצים לכם על הקורס החדש שלנו שמועבר על ידי מרפאה בעיסוק מומחית תחום תפקודים ניהוליים שתעשה לכם סדר בכל הבלגן!