קשר עין: לרכוש מיומנויות חברתיות בכל גיל ובכל רמת תפקוד – חלק שני

למה לילד על הספקטרום קשה ליצור קשר עין?
מה אתם יכולים לעשות ומה אסור לכם לעשות
כדי לעודד את המיומנות החשובה הזאת?

נכתב על ידי צוות גפן

קשר עין הוא צורת תקשורת בלתי-מילוליות,
שרובנו משתמשים בה באופן כמעט אוטומטי
באינטראקציות היומיומיות שלנו עם אנשים אחרים.

רמזים לא מילוליים מאפשרים לנו להבין את מצב רוחו ורגשותיו של האחר
ולכן הם חלק מאוד משמעותי ביצירה ושמירה על קשרים אישיים.

אנחנו שומרים על קשר עין כדי לשדר לאדם שמולנו
שאכפת לנו, שאנחנו שותפים פעילים בשיחה
וכדי לשמור על כנות, אמון ואמפתיה.

קשר עין חשוב לאינטראקציות עם אחרים

לפעמים אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מנתקים קשר עין
מתוך תחושת מבוכה או מחוסר נוחות,
אך מחקרים אחרונים בתחום מראים שלנהל שיחה ובמקביל לשמור על קשר עין,
הם תהליכים שמשתמשים באותו חלק של המוח.

בגלל זה גם אנשים בהתפתחות תקינה נוטים לשבור קשר עין במהלך השיחה.

שמירה על קשר עין קשה פי כמה לילדים ולמבוגרים על הספקטרום.
ברגע שמחייבים אותם לשמור על קשר עין במהלך שיחה,
הדבר מקשה עליהם להתרכז ולהבין על מה מדברים.

אצל רבים מהם שמירה על קשר עין גורמת לתחושה לא טבעית או לא נעימה
וחלק אף מרגישים חרדה כשנאלצים ליצור קשר עין לאורך זמן.

שמירה על קשר עין עלולה להיות קשה

בתרבות שלנו, אנשים שלא יוצרים קשר עין נתפסים לעיתים כלא אמיתיים,
ככאלה שלא אכפת להם מהצד השני,
או שפשוט לא מעניין אותם נושא השיחה.

מורים הרבה פעמים דורשים קשר עין כסימן של כבוד
וילדים שמתקשים בזה ייחשבו לפעמים חצופים או חסרי כבוד.

בשביל להסתדר בסיטואציות חברתיות מסוימות חשוב לקיים קשר עין, ולו קצר ביותר,
כדי לבסס תקשורת תרבותית מובנת ונכונה בסביבה הקרובה שלנו.

חשוב מאוד לעודד את ילדכם ליצירת קשר עין!
הפעולה יכולה להועיל להם ליכולות הקשב, לפיתוח מיומנויות חברתיות נוספות
ואפילו לביסוס של עצמאות בהמשך החיים.

ילדים רבים על הספקטרום משפרים יכולות קשב בעת יצירת קשר עין.
אם שמתם לב שילדכם מקשיב רק כשאתם בקשר עין איתו,
זה הסימן הכי טוב לכך שאתם יכולים לעבוד איתו על מיומנות קשר עין.

קשר העין יכול להגיע בתחילת השיחה, אפילו לכמה רגעים,
אבל בהחלט מבסס קשב ומגביר היענות לשיחה.

כדאי לעודד יצירת קשר עין

איך עושים את זה?

1. תעודדו את הילד “להעיף מבט”
במהלך היום ילדים רבים יוצרים קשר עין מזדמן במהלך פעילויות שונות.
אתם יכולים לתפוס רגעים כאלה, בהם נוצר ביניכם קשר עין
ולהגיד לילדכם ” איך אני אוהב שאתה מסתכל עליי” או “איזה מבט נהדר יש לך”.
פעילויות כמו בועות סבון, נדנוד על נדנדה כשאתם מלפנים וקפיצה על טרמפולינה
הם רק דוגמה קטנה לפעילויות יומיומיות בהם ילדכם יכול ליצור עמכם קשר עין באופן טבעי.
אתם מכירים את ילדכם בצורה הטובה ביותר,
תיעזרו בידע הזה כדי לחזק אצלם את יצירת קשר העין.

2.השתמשו בתחומי העניין שלו
לילד שלכם יש תחום עניין שהוא מאוד מאוד מתעניין בו?
אתם יכולים להשתמש בתחום שהוא אוהב כדי לעודד קשר עין:
דרך משחקים, חפץ, סרט, הצגה, כל דבר שעולה על דעתכם.
תנהלו עם ילדכם שיחה על נושא זה, בגלל שמדובר בתחום שהוא מאוד אוהב,
הסבירות שהוא ייצור אתכם קשר עין עולה.
שאלו שאלות לגביי התחום, תיזמו משחק, הציעו לקרוא מידע נוסף יחד ברשת.
כשנוצר קשר עין, דאגו לחזק אותו.
תוכלו לומר לו ” וואו, אתה מסתכל עלי, אני מבינה שהשיחה מעניינת אותך”.

3. רדו לגובה העיניים
הסיכוי למפגש בין העיניים שלכם ושל ילדכם יעלה פלאים אם תהיו באותו גובה.
תנסו לרדת לגובה העינים של הילד במהלך השיחה ביניכם ככל הניתן.
הרבה פעמים רק עצם העובדה שאתם באותו גובה,
יכולה להקל עליו להישיר מבט וגם להבין את מה שנאמר בשיחה.

4. חוג חברתי
עבודה בתוך “קבוצת השווים” של הילד, היא כלי חשוב
בו ניתן להיעזר כדי לקדם מגוון רחב של מיומנויות חברתיות ובכללן קשר-עין.
בחוג חברתי מנתחת התנהגות עובדת עם הילדים על
יצירת אינטראקציות חברתיות משמעותיות אחד עם השני,
תוך כדי יצירת קשר עין, שיח, משחק משותף וכו’.
בנוגע לקשר עין, התרגול בקבוצת השווים פותח בפני הילד מגוון הזדמנויות ליצירת קשר עין
ויכול להקל על ילדכם ליצור קשר עין מאחר ואין הבדלי גובה משמעותיים בין הילדים.

אנחנו מקיימים במודל גפן חוג לפיתוח מיומנויות חברתיות שנקרא "כַּדּוּרֶגֶש".
בחוג הילד רוכש כלים חברתיים בסיטואציה חברתית אמיתית
עם קבוצת השווים שלו ועם ליווי מקצועי וצמוד שלנו.
מומלץ לקרוא

מה לעשות אם הילד מתקשה או מתנגד לקשר עין?

התשובה לשאלה הזאת מורכבת
והתשובה הכי נכונה היא ש”זה תלוי”.

קודם כל, חשוב להבין יחד עם ילדכם מה דעתם על שמירת קשר עין?
איך הם מגיבים לקשר עין?
האם זה משפר אצלם את יכולות הקשב? או שאולי זה יותר מקשה עליהם?

הרבה פעמים קשר עין יכול להקשות על הילד

מחקרים רבים וגם עדויות של אנשים מבוגרים עם אוטיזם,
מציינים כי לא צריך להתעקש על נושא קשר העין יתר על המידה
אם הנושא קשה מידי או מסיח את הדעת של ילדכם.

הרבה פעמים קשר עין יכול להיות ממש בלתי נסבל לילד
וההמלצה היא לא לכפות קשר עין.

אפשר ללמד את המיומנויות החיוניות לילדכם גם ללא יצירת קשר עין,
באמצעות חלופות שמשרתות את אותה המטרה – קשב.

 

אם ילדכם מביע או מדגים שיש לו קושי בשמירה על קשר עין,
תוכלו לעבוד איתו על קשב בדרכים אחרות:

1. הציעו להם להקפיד שהפנים שלהם פונים לכיוון האדם שאיתו הם משוחחים,
כדי להיראות קשובים וחלק מהשיחה.

2. עזרו להם להשתמש בשפה בכדי להעביר את המסר של הקשבה פעילה,
תוך כדי השיחה אפשר להגיד מילים כמו : “כן”, “אה-הא”, “אוקיי”, “אני מבין”.
חשוב לחדד לילד שהוא יכול להשתמש במילים אלו כאשר הצד השני מפסיק לרגע את דבריו,
ולא בזמן שהצד השני עדיין מדבר.

3. ילדכם יכול להגיד לצד השני ש”אני מקשיב גם אם אני לא מסתכל עליך”
ולהסביר לצד השני שהוא בקשב מלא למרות שאין ביניהם קשר עין.

4. עבור ילדים לא ורבליים ניתן להכין סמל מיוחד עם סימן של אוזן למשל,
אותו הם יכולים למסור בזמן השיחה בשביל להראות שהם מקשיבים.
אפשר גם ללמד אותם להצביע על האוזן שלהם בזמן שיחה, כאילו הם אומרים “אני מקשיב”.

5. למדו את ילדכם להסתכל באופן כללי לאזור הפנים ולאו דווקא לעיניים.
הרבה פעמים רק עצם העובדה שהם יסתכלו לכיוון הנכון,
יספק את הצורך של הצד השני ויראה שילדכם שותף בשיחה ואכפת לו מהנושא.

ניתן להכין סמל מיוחד - "אני מקשיב"

אתם יכולים להגיע לשיפור משמעותי בפיתוח מיומנויות חברתיות כמו קשר עין
בכל גיל ובכל רמת תפקוד!

 

זה דורש עבודה נכונה עם הילד ויכול לקחת זמן,
אך הכישורים החברתיים שתעזרו לו לרכוש,
ילוו את הילד שלכם לאורך כל החיים
ויעזרו לו לחיות חיים איכותיים, טובים ועצמאיים יותר.

בהצלחה!

כתיבת תגובה