Gefen's Logo

מה מורה בחינוך הרגיל צריכה לדעת כאשר משולב אצלה בכיתה ילד על הרצף?

התפיסה העומדת בבסיס השילוב בחינוך היא כי ילד בעל צרכים מיוחדים הוא שווה זכויות לכל ילד אחר. ועל כן זכותו הבסיסית היא ללמוד יחד עם עמיתיו, בני אותה קבוצת גיל בתוך מערכת חינוך אחת, וככל שניתן אין להדירו למסגרת נפרדת. זו המגמה המתפתחת בעולם וכיום ישנם יותר ילדים בעלי צרכים מיוחדים משולבים בכיתות בחינוך הרגיל (כמובן, תלוי יכולת שילוב).

החשיבות המכרעת של הצלחת השילוב תלויה במורה ובמשלבת.

ולכן, המחנכת היא הדמות העיקרית בחיי הכיתה של הילד, הילד המשולב צריך להרגיש חלק מהכיתה מכל בחינה, והגישה אליו צריכה להיות זהה ככל שניתן כמו לכל אחד מהילדים. יש הרבה פעמים נטייה לתת למשלבת להתנהל מולו וזה לא נכון, התפקיד של המחנכת הוא לפנות אליו עם דרישות, שאלות ולשתף אותו בכל הפעילויות בכיתה. המשלבת צריכה לסייע לו להוציא לפועל את הדרישות ולא להחליף את המחנכת.

למורים רבים אין את הכלים והידע הנדרש על מהו הרצף האוטיסטי ואיך הקשיים שלו באים לידי ביטוי במציאות היום יומית.

6 עובדות חשובות שתכירי על התלמיד המשולב אצלך בכיתה:

1. חסרים בהתנהגות חברתית-

חשוב שתדעי שהוא מעוניין בחברים אך יש לו קושי לפתח קשר זה. ולכן, הוא יתקשה להבין, לפרש, לפענח מסרים חברתיים-רגשיים של הזולת, יתקשה בהדדיות, לשמור על רצף שיחה ענייני ותואם, מענה מותאם לשאלות שנשאל, לנהל שיחה ספונטנית, משחק עם בני גילו ועוד. כל זה יבוא לידי ביטוי בקושי לפתח ולשמר יחסים חברתיים תואמי גיל עם חבריו לכיתה.

לכן בדיוק כאן יש חשיבות מכרעת לתפקיד שלך כמחנכת, לעזור לו לייצר קשרים אלו ולחבר בינו לבין ילדים הנמצאים אתו בכיתה.

2. העדר קשר עין-

לילדים על הרצף יש קושי להישיר מבט, לשמור על קשר עין לאורך זמן במהלך שיחה, יש הרבה בוגרים על הרצף שמעידים שליצור קשר עין ישיר מוציא אותם מריכוז ומקשה עליהם לנהל שיחה, רבים גם מעידים שהדבר לא נעים להם ברמה הפיזית, דעי שגם אם הוא לא מסתכל עלייך הוא עדיין מקשיב לך, אל תתעקשי על יצירת קשר עין אם הדבר קשה לו, תוכלי לבקש ממנו להפנות את גופו או מבטו אלייך כדי להבטיח שהוא יוצר אינטראקציה איתך.

3.היצמדות לשגרה-

ילד על הרצף האוטיסטי יהיה בעל צורך משמעותי להיצמד לשגרה ויתקשה להתמודד עם שינויים בשגרת היומיום שלו, כאשר את יודעת שיש שינוי שעלול להיווצר בסדר יום, תיגשי אליו ותכיני אותו מראש לשינוי שצפוי לבוא. ההכנה מראש היא כלי מהותי עבור ילדים על הרצף והיא עוזרת להם לדעת מה צפוי להם, ומורידה את סף החרדה.

4.תחומי עניין מוגבלים וחזרתיות-

פעמים רבות, תלמיד המאובחן עם אוטיזם, מאופיין בתחומי עניין צרים החוזרים על עצמם, חלק מהתלמידים יגלו עניין בתחומים מסוימים בצורה מוגברת, מוגזמת וחריגה ויאספו כל פרט רלוונטי כדי להעשיר את עולמם באותו תחום: חלל, חייזרים, כדורגל ועוד.

נסי להשתמש באותם תחומי עניין ולשלב אותם בחיי היום יום שלו בכיתה, הכנסת תחומי העניין למקצועות הלימוד, קחי נושא שהוא אוהב והעצימי אותו בו, תני לו במה לספר על כך לילדים בכיתה, וחזקי את המקומות בהם הוא טוב. בכך את תעלי לו את המוטיבציה והביטחון העצמי.

5.תבניתיות-

בהרבה מקרים הלמידה של העולם מסביבו היא תבניתית, הוא מכניס את מה שהוא מכיר לתוך סכמות והן עוזרות לו לפעול עם הסביבה שלו, יהיה לו קושי להבחין בין יחס למורה, לחבר, או לאמא. הוא ייתן את אותו הייחס למבוגר ולילד, לא בגלל שהוא לא "מכבד" אותך, אלא בגלל שמבחינתו כולם שווים, לפעמים הוא ייתפס כ"חוצפן" או לא מקבל עליו סמכויות, אך זה לא נכון.

נסי לייצר אתו קשר אישי, להרוויח את היחס שלו ולא לקבל אותו מהיותך מורה. ברגע שהוא יתחבר אלייך ויראה בך דמות משמעותית עבורו הוא ייתן לך את כל הכבוד ותדעי שהוא נותן אותו מכל הלב.

6.קושי בתיאורית המיינד (Theory of mind)-

תיאוריית המיינד היא היכולת הקוגניטיבית לייחס מצבים נפשיים כגון – אמונות, כוונות, תשוקות, רגשות, ידע – לעצמנו או לאחרים המבוססת על היכולת להבין כי לאנשים אחרים ישנן אמונות, תשוקות, כוונות ונקודות מבט השונות משלנו. יכולת זו חיונית לאינטראקציות חברתיות יומיומיות, והיא משמשת אותנו כאשר אנו מנתחים, שופטים ומעריכים התנהגויות של אחרים.

ילדים על הרצף האוטיסטי מתקשים בהבנת האדם מולם, התפיסה ודרך הראייה שלהם את העולם נתפסת כדרך היחידה.

תווכי לו את הסיטואציות החברתיות בהם הוא נתקל, הסבירי לו בבירור את הרגשות ואת נקודת המבט של אותו הילד האחר שנמצא מולו בסיטואציה, מומלץ לכתוב את זה על דף ולהפוך את זה לוויזואלי ככה זה יהיה לו יותר ברור.

כל ילד על הרצף הוא שונה, ואף ילד לא דומה לשני. לימדי לראות את השונות שלו כמעלה ולא כחסרון, תדעי שעולמו הפנימי הוא גדול ורחב ולא תמיד הוא יכול לבטא אותו כלפיי חוץ, הניסיונות וחוויות ההצלחה שלו בכיתה הן קריטיות לתפיסה שלו את העולם החברתי בחוץ ואת חלק בלתי נפרד מהלמידה הזו.

צוות גפן מאחל למורי החינוך המיוחד ולילדי החינוך המיוחד שנת לימודים מוצלחת!

מעוניינים ללמוד יותר על התהליכים, דרכי האבחון ועל כלים יישומים בטיפול?

אנחנו ממליצים לכם על הקורס החדש שלנו שמועבר על ידי מרפאה בעיסוק מומחית תחום תפקודים ניהוליים שתעשה לכם סדר בכל הבלגן!