Gefen's Logo

כמה פעמים שאלתם את עצמכם למה הילד לא מצליח לשלוט בעצמו?
לא מסיים משימות? למה הוא שוכח ומאבד כל הזמן?
אם גם לכם השאלות האלו עברו בראש,
אנחנו מזמינים אתכם לקרוא את הבלוג החדש שלנו על תפקודים ניהוליים.
המושג תפקודים ניהוליים הוא מושג רחב, ונפוץ מאד בשיח העולם הטיפולי בשנים האחרונות  
אבל מה הוא באמת אומר?

התפקודים הניהוליים הם התהליכים הקוגניטיביים הגבוהים השולטים ומעורבים ברוב מה שאנחנו עושים בחיי היומיום שלנו, כולל מחשבות, רגשות והתנהגויות.

הם כוללים את היכולת ליזום, לתכנן, לארגן זמנים , להציב מטרות, לפתור בעיות, להוציא לפועל פעולות פשוטות ומורכבות, לווסת רגשות ומחשבות ולפקח על ההתנהגות. 

כאשר אנחנו מדברים על תפקודים ניהוליים אנחנו בעצם מתייחסים לתחום שנוגע בהרבה אספקטים.

כל פעולה שהילד עומד לבצע, הוא צריך להבין מה היא, לתכנן אותה ולארגן אותה.

לילדים רבים זו פעולה אוטומטית שלא דורשת מהם מאמץ, אך לילדים שיש להם קושי בתפקוד הניהולי  מדובר בפעולה מאד מורכבת.

 למה?

ראשית, חשוב להבין שלאותם ילדים, זיכרון העבודה- אותו המנגנון שאחראי על זכירת המשימה, ומה השלבים שנדרשים כדי לבצע אותה לא עובד באופן מלא. ולכן נראה אותם פעמים רבות לא מבצעים את הפעולה באופן מלא, או בוחרים בדרך היותר מסובכת להוציא אותה לפעול. היכולת לפרק את הפעולה לסדרת משימות קטנות לא מובנית עד הסוף.

שנית, לילדים עם קושי בתפקודים ניהוליים יש קושי בארגון. בואו ניקח לדוגמא את התארגנות הבוקר: הכוללת מספר פעולות שהילד צריך לעשות: לצחצח שיניים, להתלבש, לנעול נעליים ולאכול ארוחת בוקר.

אם ניקח את אותה דוגמא פשוטה של נעילת נעליים, יש ילדים שגורבים גרביים ומיד לאחר מכן נועלים את הנעליים, ויש כאלו שמסתובבים רבע שעה עם הגרביים עד שינעלו לבסוף את הנעליים.

אנחנו יכולים לפגוש את זה גם בתור מורים בבתי הספר, אותם ילדים שלרוב נראה אותם מאחרים,  שוכחים להביא ציוד, ריבוי משימות באותו היום או בשיעור יביא אותם למצב של לחץ ולתחושת עומס.

ניתן לראות את זה גם בקושי בהעתקה מהלוח או בארגון הציוד בבוקר או ארגון הציוד באופן כללי. כאן מגיעה יכולת הארגון והשיוך לידי ביטוי.

קושי נוסף ומהותי בתפקודים ניהוליים הוא הקושי בגמישות- ילד גמיש הוא ילד שיכול להסתכל על דבר מסוים מכמה זוויות, ילד עם קושי בגמישות מחשבתית מפגין תבניתיות בחשיבה, לרוב זה נראה כי הפרטים הקטנים נעלמים מעיניהם והם רואים רק את החלקים הגדולים של התמונה. כל שינוי הכי קטן מצריך מהם לחשב מסלול מחדש. 

תפקודים ניהוליים הם כמו מנהל במגדל פיקוח בשדה התעופה האחראי לנווט ולכוון אל מאות המטוסים שממריאים  ונוחתים בצורה בטוחה ,מאורגנת ומדויקת. 

בגלל שליכולות האלו תפקיד חשוב כמעט בכל היבט בחיים, הרי שקושי בהם עלול להפריע לילד מבחינה לימודית, חברתית ורגשית ולהשפיע על רמת החיים של הילד במגוון סביבות.

מחקרים מוכיחים שתפקודים ניהוליים עשויים להשתפר באמצעות אימון ותרגול.

אז מה אפשר לעשות?

למשחקי חברה יש יתרונות רבים, לצד היותם נעימים וחשובים לפיתוח כישורים ומיומנויות חברתיות הם מפתחים תפקודים ניהוליים חשובים כמו: קשב, זיכרון עבודה, תשומת לב, עיכוב תגובה ועוד. הנה כמה רעיונות למשחקים חברתיים שאפשר לבצע עם הילדים במסגרת הביתית/ החינוכית. באמצעותם נוכל לעבוד על שפה, דמיון ויצירתיות, הבנת הוראות וזיכרון עבודה, גמישות מחשבתית ותיאוריית המיינד:

1. "על מה אני חושבת" –במשחק אנחנו מתרכזים במרכז החדר, בוחרים חפץ אחד מתוך הסביבה, ועל הילדים לנחש את הפריט בשאלות קצרות שהתשובה עליהן כן או לא. הילדים מתמקדים בסביבה וצריכים להיות מהירים בשליפה של תכונות החפץ אותו הם מזהים ולפי התשובות והרמזים להתקדם עד שהם מגלים את החפץ הנבחר.

2. "משחקי אסוציאציה" –  משחקי אסוציאציה עובדים על שליפה.

אפשר לבצע את המשחק בעל פה או בכתב, להתחיל מסבב כל אחד יגיד בתורו את המילה, וזה שאחריו צריך לעלות את האסוציאציה שמתקשרת עבורו למילה הקודמת,

אפשר לחלק את המשחק לקטגוריות ובכל פעם לעבוד על נושא אחר.

לדוגמא: הנושא הוא "קיץ" כל אחד בתורו אומר מילה שמזכירה לו קיץ.

אם אתם מעוניינים לאתגר  את המשחק ניתן להוסיף גם פרמטר של זיכרון עבודה,

כל אחד גם צריך לזכור את המילים של האחרים.

3. "חפץ הקסמים"- מניחים במרכז המעגל חפץ מסוים (עט, מחברת וכל דבר שנמצא בסביבה שלכם) וכל אחד בתורו צריך להשתמש בחפץ בתפקיד אחר ממה שהוא מיועד אליו, לדוגמא: לעשות עם המחברת מניפה, או כובע. המשחק עובד על גמישות מחשבתית, ומפתח את הדמיון והיצירתיות של ילדים. המשחק חושף אותם לכיווני החשיבה של הילדים האחר.

מעוניינים ללמוד יותר על התהליכים, דרכי האבחון ועל כלים יישומים בטיפול?

אנחנו ממליצים לכם על הקורס החדש שלנו שמועבר על ידי מרפאה בעיסוק מומחית תחום תפקודים ניהוליים שתעשה לכם סדר בכל הבלגן!