איך מחזירים את הילדים בצורה מיטבית לשיגרה?
השינויים שחלו במערכת החינוך, כחלק מהאילוצים של ההתמודדות עם הקורונה, מהווים אתגר שלא חווינו כמותו.
איסור להיכנס לכיתות ולגנים או למידה בקפסולות ולמידה מהבית – העיקרים שבהם.
מתוך הבנה כי התקופה הזאת הולכת להישאר אתנו, הכנו עבורכם טיפים פשוטים וקלים ליישום שיעזרו לכם ולילדכם להתמודד עם התקופה הזו יותר בקלות!
ילדי הגנים
אומנם הילדים חזרו לפני שבוע לגן, אך עדיין ישנם דברים שכבר לא מתאפשר לנו ההורים לעשות כמו לדוגמא להיכנס לתוך מבנה הגן ולראות איך ילדינו מסתדרים. לכן חשוב לנו לתת לכם כמה טיפים לאיך תוכלו לעזור לילדכם הרכים להתמודד .
שגרת בוקר קבועה- הילדים היו יותר מחודש בבית (אחרי שבועיים של מסגרת) היום הפך ללילה והלילה ליום. על מנת לעזור להם לחזור לתלם, שגרה קבועה בבוקר תעזור לכם ולילדכם ליצור סדר וארגון בתוך התארגנויות הבוקר. היא תעזור לכם להנחיל לילדכם מיומנויות של עצמאות בפעולות יומיום, תיישר קו בין הציפיות שלכם מילדכם לבין התנהגותם בפועל ותקנה לילדכם בטחון בכך שידעו למה עליהם לצפות. קודם כל- החליטו על שעת השכמה קבועה – חשוב ששעת ההשכמה תהיה כ-50 דק' לפני שאתם צפויים לצאת מהבית- כך יהיה לכם ולילדכם מספיק זמן התארגנות ללא לחצים מיותרים. היעזרו בסדר פעולות ויזואלי – דרך נהדרת לעזור לילדכם לפתח עצמאות ולהבין מה מצופה מהם היא להיעזר בלוח ויזואלי עם תמונות צבעוניות בו מתואר סדר הפעולות של הבוקר. סדר לדוגמא יכול להיות- השכמה, שירותים, צחצוח שיניים, שטיפת פנים, התלבשות, ארוחת בוקר, נעילת נעליים ולקיחת תיק. בכל פעם שילדכם משלים משימה אפשר לשים לידה וי או כוכב או כל דבר אחר שיסמן שהוא השלים את המשימה ועובר למשימה הבאה.
פתרון בעיות– ילדים רבים כשנכנסים לגן בפעם הראשונה או לאחר תקופה ארוכה בבית, נתקלים בבעיות חברתיות מורכבות. הם נדרשים לחלוק בצעצועים, להתחשב ברצונותיהם של אחרים, לדעת לפתור קונפליקטים, לפעמים לוותר או להבליג ולפעמים לעמוד על שלהם. לעיתים מדובר בסיטואציות חדשות לחלוטין בהן ילדכם לא נתקל לפני ולכן הוא מתקשה לחשוב על פתרונות מתאימים. תחשוב על זה – מה ילדכם צריך לעשות אם מישהו דוחף אותי? איך הוא אמור להגיב אם חוטפים לו צעצוע? מה הוא אומר לילד שהוא רוצה לשחק איתו? לחלק מהילדים הפתרונות יבואו בקלות, אבל לחלק לא. תוכלו לעזור לילדכם בכך שתדברו איתם על זה בבית. תעלו סיטואציה ותשאלו אותו מה לדעתו אפשר לעשות במצב כזה. תשאלו אם קרה לו בעבר מקרה דומה. תציעו פתרונות משלכם ותאפשרו לו בחירה. המטרה של השיחות הללו היא להעשיר את סל הפתרונות של ילדכם ולתת לו כלים נוספים להתמודדות חברתית בגן. ככל שסל הפתרונות של ילדכם יהיה עשיר יותר כך יהיה לו קל יותר מבחינה חברתית.
העצמה חברתית– ילדים רבים שנכנסים לגנים בפעם הראשונה, או עוברים גנים מתקשים להסתגל ולהתרגל לגן, לילדים או לצוות. במטרה להקל על ילדכם ולתת להם דחיפה בהיבט החברתי תוכלו להעצים את ילדכם על ידי הפגשתו עם חברים מהגן בשעות אחה"צ. אפשר ליזום פליידייט אצלכם או אצל החבר, להיפגש יחד בגן שעשועים או להצטרף לחוג בו נמצאים ילדים נוספים מהגן. כך תוכלו להבטיח לילדכם שעות משחק נוספות עם קבוצת השווים שלו ולתת לו אקסטרה זמן להתרגל, למצוא תחומי עניין משותפים ולהרגיש בטוח יותר בסביבת הגן.
תלמידי יסודי
בגילאי היסודי הילדים נמצאים בסוג של לימבו, הם כבר יותר בוגרים ועצמאים אך עדיין זקוקים לכם יותר ממה שאתם חושבים, במיוחד בתקופה הלא רגילה שאנחנו חיים בה, תראו מה תוכלו לעשות.
התארגנות בוקר– ילדים בגילאי בית ספר יסודי כבר בוגרים מספיק בשביל להתארגן בבוקר בצורה עצמאית. יחד עם זאת על מנת לדרבן אותם להתארגן מהר ולצאת מהבית בזמן תוכלו לשחק איתם משחק שנקרא beat the timer! תוכלו לכוון להם כל בוקר טיימר ל50 דק', ואם הם מצליחים להתארגן לפני שהשעון מצלצל הם יקבלו פרס או הפתעה – לדוגמא לשחק בטלפון למשך הזמן !
קשר הדוק עם המחנכת– מחנכת הכיתה הינה דמות משמעותית מאוד בחיי ילדכם. היא מבלה איתם שעות רבות, הם לרוב משתפים אותה ומתייעצים איתה לגביי נושאים שונים והיא מהווה עוגן עבורם בסביבה הבית ספרית. לפיכך חשוב מאוד לבסס איתה מערכת יחסים טובה ופתוחה. תנסו להתעדכן מולה לגביי מה קורה בבית הספר. איפה ילדכם מצליח ואיפה מתקשה, מה לדעתה תוכלו לעשות בבית. נסו לשתף אותה על מה שעובר על ילדכם בבית כדי שתוכל להתחשב בכך – לדוגמא נולד אח חדש, עברתם דירה, סבא נפטר וכו' אלא הם דברים שיכולים להשפיע על התנהגות ילדכם בבית הספר וחשוב שהמחנכת תהיה מיועדת ותוכל לעזור לו להתמודד. כמו כן תנסו לחזק אותה כמה שיותר- תביעו את שביעות רצונכם מהתקדמות הילד , הודו לה עבודתה ועל עזרתה, שבחו אותה על המקצועיות שלה ועל שיתוף הפעולה. אתם תראו, ככל שתעצימו את המחנכת יותר כך היא תרצה יותר לשתף אתכם ותהיה פתוחה יותר לרעיונותיכם ובקשותיכם ממנה.
תקשורת פתוחה– בססו עם ילדכם תקשורת פתוחה על מגוון רחב של נושאים ( גם על נושאים שלא קשורים לבית הספר). הקפידו לנהל איתם שיחות אחרי החזרה הביתה, תתעניינו באמת במהלך היום שלהם, בשיעורים אותם למדו, עם איזה חברים שיחקו, מי המורים שהם אוהבים, מה הם עושים בהפסקות. תקשורת פתוחה תאפשר לכם לזהות מבעוד מועד בעיות וקשיים של ילדכם בתוך המסגרת- הן קשיים חברתיים והן קשיים אקדמיים, היא תאפשר לילדכם להרגיש בטוחים יותר, חשובים, לדעת שאתם מקשיבים להם ואתם שם בשבילם כשהם יזדקקו להם- היו העוגן שלהם. בנסיעה הביתה או בזמן ארוחת הערב שאלו מספר שאלות על מהלך היום של ילדכם- לא להסתפק בתשובה "היה כיף", אלא נסו להיכנס בעומק הקורה. שאלות פתוחות יכולות לעזור לכם לדלות מידע רב יותר, השתמשו בשאלות כמו – מה הצחיק אותך היום? האם למדת היום משהו חדש? האם היה משהו שהיה לך קשה איתו היום? עם מי שחקת בהפסקה? איזה שיעור הכי עניין אותך היום?
בני נוער
תקופת ההתבגרות קשה גם ללא שינויי שיגרה בעקבות נגיף הקורונה. על מנת לעזור לכם ההורים בהתנהלות מול בני הנוער שלכם הכנו מס' רעיונות שתוכלו לנסות בבית.
שעות קימה והשכבה קבועות– גם אצל בני נוער, ואולי בגלל שהם בני נוער, חשוב מאוד מאוד להקפיד על שעות קבועות לקימה ושינה. מבחינה ביולוגית התפתחותית בני נוער חווים שינוי בשעות הפנימי שלהם שגורם להם לדחות את שעות השינה שלהם ומאחר את שעת הקימה שלהם. יחד עם זאת, על מנת לשמור ולהקפיד כמה שיותר על שיגרה חשוב לקבוע שעות קבועות לשינה וקימה. נסו לקבוע יחד איתם את שעת הקימה וההשכבה בימי חול. למה יחד איתם? כי עדיף שתנהלו איתם דיון פתוח ותמצאו פשרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים. כך ילדכם ירגישו שאתם מתחשבים בהם ולפיכך הסיכוי שהם ישתפו אתכם פעולה יעלה. חשוב כמובן להתחשב בשעות בהן מתוכננים להם שיעורי למידה מרחוק על מנת לאפשר להם מספיק זמן התארגנות לקראת השיעור. בסופי שבוע תוכלו לאפשר להם יותר גמישות מבחינת שעת השינה ושעת הקימה.
ניהול עצמי- ילדכם המתבגרים צריכים ללמוד לנהל את עצמם- זהו מיומנות קריטית לעתיד שלהם באקדמיה ובעולם התעסוקה. מאחר ובעתיד לא יהיה גורם שיעמוד להם מעל הראש ויזכיר להם שעכשיו צריך לעשות ככה ואח"כ צריך לעשות את זה. הם חייבים לדעת כמה משימות יש להם, לדעת לתעדף אותן לפי דחיפות , לדעת להשלים אותן במסגרת לוחות זמנים שהוצבו וכן לדעת לבקש עזרה כשצריך. תוכלו לעזור להם בכך שתבנו יחד איתם אקסל משותף לניהול משימות או תורידו להם אפליקציה משותפת לטלפון לניהול משימות. כך בהתחלה, תוכלו לעזור להם ולעקוב יחד איתם על המשימות שלהם ולאט לאט לשחרר את השליטה אליהם. ילדים שילדו איך לנהל את עצמם נכון ידעו לחלק את הזמן שלהם נכון, סדרי העדיפויות שלהם יהיו מסודרים, הם יעמדו בלוחות זמנים ורמות הלחץ והחרדה שלהם תהיינה נמוכות.
תחומי אחריות בבית– המתבגרים שלכם נמצאים יותר בבית זאת הזדמנות מצוינת לתת להם יותר תחומי אחריות בבית וללמד אותם על עצמאות ואחריות אישית. החליטו יחד על 2-3 תחומים שילדכם אחראי בבית- שטיפת כלים, הוצאת זבל, טיול עם הכלב, כביסה, פינוי מדיח, עזרה בקניות ועוד. לא משנה מה, אבל זה יהיה תחום האחריות שלו ! נהלו עם ילדכם שיחה כנה בנושא, הסבירו שהם כבר בוגרים ואתם מבקשים שיהיו יותר פעילים ברחבי הבית- הבית הוא בית משותף ועל כל אחד מכם לקחת חלק בתחזוקתו. חשוב שתדגישו שלא מדובר במשהו זמני, אלא זהו תחום האחריות הקבוע שלהם. עליכם להתחשב בו שהם באים לתכנן את שאר המשימות שלהם ביומיום. חשוב מאוד שתחזקו ותשבחו את ילדכם כשהם ממלאים את תחום האחריות שלהם כמצופה. תוכלו אפילו לצ'פר אותם בדמי כיס- בונוס לדוגמא או לקחת אותם למסעדה אהובה או לקנות להם הפתעה קטנה. כך ילדכם יבין שלא סתם הטלתם עליו איזה משהו בבית אלא אתם גם מעריכים את עזרתו.
תלמידים שלומדים מהבית
מאחר וחלק מהתלמידים לומדים בקפסולות או בלמידה ביתית חשוב שתנסו להקפיד על מס' דברים לאור המצב הייחודי הזה.
לו"ז יומי קבוע– באופן טבעי, מאחר ואין צורך ללכת לשום מקום, ילדים עלולים להרגיש חופשיים לסגל לעצמם הרגלים שלא היו מסגלים אם היו הולכים לבית הספר. לדוגמא לישון עד שעות מאוחרות, לא להשתתף בשיעורי זום, להישאר בפיג'מה, לא לבצע משימות ביתיות ועוד. לפיכך על מנת לעזור להם לשמור על סדר יום קבוע, לבצע משימות ולא לפתוח פערים אקדמיים עליכם להקפיד שילדכם ייצמדו כמה שיותר ללו"ז יומי קבוע. כלומר, תקפידו על שעות קימה והשכבה קבועות, זמנים קבועים ללמידה וביצוע משימות אקדמיות, זמנים קבועים לפנאי ומשחק חופשי. הבנו להם זמן לפעילות גופנית- שירגיעו אותם ויפרוק אותם בערב מעודפי אנרגיה ויעזור להם לשמור על אורח חיים בריא. כמו כן תכננו את זמני הארוחות שלהם . רצוי שיקמו מידי בוקר ויתלבשו זה לכשעצמו כבר יצור הרגשה של פרודוקטיביות. אתם יכולים להיעזר בלוח ויזואלי- לוח מחיק או טבלה מודפסת, בה הם ירשמו מידי יום את התכנון היומי שלהם ואתם תוכלו לעקוב על ביצוע. שבחו אותם על וחזקו אותם על עמידת בלוחות זמנים שקבעתם.
פינת למידה שקטה– עבור ילדים שנשארים ללמוד בסביבה הביתי חשוב להשרות תחושה של למידה. תכננו עבורם, במידת האפשר, פינת למידה- שולחן, כיסא, מחשב וציוד לימודי. עליכם לדאוג כי פינת הלמידה תהיה חופשיה מהסחות דעת- פנו משם חפצים לא קשורים, תנחו את ילדכם לשים את הטלפון על שקט ורחוק מפינת הלמידה- על מנת שלא יפריע להם. חשוב מאוד להקפיד שהלמידה תתבצע בפינת הלמידה- כלומר במקום הייעודי לה- כך באופן טבעי ילדכם ילמד להבחין בין זמן למידה = בפינת הלמידה לזמן חופשי= כל מקום אחר. זה אומנם נשמע מאוד טריוויאלי אבל שינוי קטן זה יכול לעזור לילדכם להתרכז ולמקד את הקשב שלנו ללמידה. כמו כן בזמן שילדכם לומד נסו לשמור על שקט ואל תפריעו להם עם משימות נוספות או שאלות שניתן לדחות למועד מאוחר יותר.
יצירת לוחות זמנים להשלמת משימות– נוסף ללו"ז יומי קבוע ישנן גם דרישות ומשימות עתידיות, כמו הגשת מטלות, מבחנים, עבודות , ביצוע שיעורי בית וכו' גם עליהן חשוב לתת את הדגש. ניתן להיעזר בלוח שנה או ליצור גנט חודשי עבור ילדכם, ואפילו יחד איתם, בו תרשמו מועדים של הגשות, מבחנים, חגים וחופשים. לפי הלוח הזה תוכלו להחליט יחד מתי ילדכם צריך להתחיל ללמוד לבחן או להתחיל לכתוב מטלה או עבודה מסוימת תוך התחשבות בחופשות, חגים ומועדים בהם באופן טבעי הסיכוי שהילד יהיה פנוי ללמידה, נמוך יותר. לוח זמנים שכזה יאפשר לילדכם לתכנן נכון מה להתחיל מתי, יוריד את רמות החרדה והלחץ וגם ישקף לכם מתי לשאול ולהתעניין אם ישלכם זקוק לעזרה נוספת מכם.