בימים אלו שכולנו סגורים בבית ועסוקים רוב היום במשחק עם הילדים. זה זמן מצוין לעצור ולבדוק את התפתחות המשחק של ילדכם- איפה הילד שלי נמצא מבחינה התפתחותית? האם יש שלב התפתחותי שחסר לו? איך זה יכול להשפיע עליו ומה ניתן לעשות כדי לקדם אותו.
צוות גפן הכין עבורכם כתבה פשוטה וברורה על התפתחות משחק שתעזור לכם לעזור ולקדם את ילדכם! אז בואו נתחיל…
משחק הוא כלי התפתחותי חשוב מאוד והוא קיים אצל רובנו כמעט מגיל לידה. משחק מאפשר לילדינו ללמוד ולחקור את הסביבה שלהם, להבין איך דברים עובדים, לבסס הבנה של סיבה ותוצאה, ללמוד תכנים וערכים חדשים, משפר יכולות תקשורתיות, מפתח חשיבה ודמיון, מאפשר להתנסות בפתרון בעיות ולפתח חברתיות ולהפנים נורמות מקובלות בחברה.
למשחק פנים רבות ומגוונות ומיומנויות המשחק משתכללות עם הגיל. אצל ילדים קושי במשחק עלול לנבוע מגורמים שונים כמו קושי בהבנת הוראות, קושי במשחק לאורך זמן, קושי בהשתתפות במשחקים רבי משתתפים, קושי בתכנון משחקי דמיון, קשיים בפתרון בעיות או קושי בהעסקה עצמית.
הורים מתלוננים לרוב על חוסר זמן למשחק משותף עם ילדיהם ועל כך שלא יודעים באילו משחקים כדאי להתמקד בכל שלב התפתחותי.
למה חשוב לרכוש מיומנויות משחק?
משחק משותף בינכם לבין ילדכם תורם להגברת תחושת השייכות שלהם, גורם להם להרגיש אהובים ובטוחים, בונה את הביטחון העצמי שלהם, מחדד כישורים חברתיים ואמפתיה כלפיי אחרים ובנוסף משחק פיזי כמו תופסת או כדורגל עוזר לפתח כישורים מוטוריים כמו שיווי משקל וקואורדינאציה.
ילדים אשר מתקשים במשחק עלולים להימנע ממשחקים מסוימים, לא לרצות להצטרף למשחק משותף או להעדיף לשחק לבד. חשוב לנסות להבין אם יש משחקים שילדכם מתקשים בהם ולנסות לעבוד איתם על זה – בין אם מדובר בקושי להתרכז ואז אפשר לנסות להבנות הפסקות בתוך המשחק, או אם זה קושי בהבנת כללי המשחק אז לנסות לפשט או להדגים לילדכם , ילדים שמתקשים לפתח משחקי דמיון תוכלו להציע להם רעיונות משלכם למשחק ולתת להם לבחור במה הם מעדיפים לשחק. הדבר החשוב הוא שחווית המשחק עבור ילדכם תהיה כמה שיותר חיובית, כי ברגע שילדכם יחוו תחושה של הנאה ממשחק, זה לכשעצמו ידרבן אותם בהמשך.
הכנו עבורכם מס' פעילויות ומשחקים שתוכלו לנסות יחד עם ילדכם בכדי להכיר את ההתפתחות המשחקית של ילדכם
משחקי חקר– משחקים אלו מתחילים להתפתח סביב 3-6 חודשים. בשלב זה ילדים חוקרים את החפצים והצעצועים סביבם בצורת מגע, ליקוק, הרחה, זריקה, חקירה ועוד. באמצעות משחק זה ילדים לומדים על העולם סביבם.
תוכלו לעודד את ילדכם לחקור את הסביבה ואת החפצים שבה על ידי הדגמה.
באמבטיה הדגימו לילדכם אך משפריצים מים ועודדו אותם לעשות זאת גם כן. לחליפין נסו לשחק עם הבועות שנוצרות מהסבון- שימו את הבועות על כפות הידיים, תנשפו עליהם ותגרמו להם לעוף או מרחו אותם בין האצבעות. משחקי חקר עוזרים לילדנו להבין את העולם בו הם חיים. הם מעודדים את הסקרנות שלהם ומפתחים את יכולות הקשב המשותף ביניכם לבין ילדכם.
משחקי סיבה ותוצאה– מתפתחים סביב גילאי 7-10 חודשים. מדובר על משחקים בהם צריך לבצע פעולה מסוימת על מה שיקרה משהו, כמו ג'ק בקופסא, שצריך לסובב מפתח בכדי שדמותו של ג'ק תקפוץ החוצה מהקופסא. משחקים אלו מלמדים ילדים שלמעשיהם יש תוצאות.
תוכלו להראות לילדכם איך צעצוע כזה עובד- ממש להדגים לילד איך משחקים ואז לעודד את ילדכם לעשות זאת שוב לבד.
משחק עם צעצועים (פונקציונאלי)-מתפתח סביבות גיל שנה. משחק זה, להבדיל ממשחק דמיוני שנדבר עליו בהמשך, משמעו לשחק עם צעצוע באופן בו הוא תוכנן לשימוש, כלומר ילדים לומדים מהי הפונקציה של אותו חפץ, מה הוא אמור לעשות. למשל לבעוט בכדור או לסבוב סביבון. תראו לילדכם מה עושים עם הצעצוע ועזרו להם לעשות זאת גם – לדוגמא– לבעוט כדור רגל לשער, להסיע מכונית על הרצפה להפריח בועות סבון ועוד.
משחקי בניה והרכבה- מתפתחים סביב 10 חודשים-שנה- כשמם כן הם, בניה או הרכבה. פאזלים, לגו, מגנטים כל אלה הם משחקים מסוג זה. משחקי הרכבה משפרים מיומנויות של מוטוריקה עדינה וקוגניציה- עובדים על חשיבה, תכנון ויצירתיות. אם ילדכם מתקשה תוכלו לעזור להם בכך שתרכיבו את כל הפאזל למעט החלק האחרון ותבקשו מהם להשלימו (אפשר לתת סיוע פיזי כמובן להצלחה) או תבנו מגדל מקוביות לגו והם ישלימו את הקובייה האחרונה. אפשר להיעזר פה בהדגמה אם תראו להם מה לעשות ותגידו להם "תעשה כמוני"- דבר שמפתח גם את יכולות החיקוי, או אם תראו להם תמונה של מגדל ותבקשו מהם לבנות את המגדל לפי התמונה. משחקי הרכבה מפתחים מיומנויות מוטוריות, מעודדים ילדים לחשוב על מה הם הולכים לבנות ולפתח אסטרטגיות שונות לצורך בניית המגדל או הרכבת הפאזל.
משחק פיזי(מוטורי)– קיים כמעט לאורך כל החיים. משחקים שכוללים פעילות פיזית כלשהי- בעיטה או זריקה של כדור, תופסת, לדהור כמו סוס, דגדוגים, להסתובב במעגל ולשיר "עוגה עוגה", טרמפולינה וכו'. משחקים כאלו עוזרים בפיתוח יכולות מוטוריקה גסה, הבנה של גבולות גוף ומגע נעים ולא נעים. תבדקו מה ילדכם אוהב לעשות, איזה פעילויות מעדיף, ברגע שתבססו פעילות מסוימת תוכלו לבנות עליה פעילויות נוספות. לדוגמא- קפיצות, ריקודים, גלגלונים, קליעה לסל ואיחוד כלל הפעילויות הללו למסלול מכשולים.
משחק דמיוני- מתחיל להתפתח סביב גיל שנתיים ומלווה את ילדינו לאורך עד סוף גילאי יסודי. משחק זה מאפשר לילדים לחקות את הפעולות ודפוסי ההתנהגות של המבוגרים המשמעותיים לו. על ידי משחקים אלה מפנימים הילדים דפוסי התנהגות אלה ועושים בהם שימוש בחיי היומיום שלהם, הם מבינים נורמות חבריות ובונים סכמות וקטגוריות על אך העולם מתנהל. במשחק כזה הילדים מפתחים את הדמיון. מתחפשים לסופר גיבור או נסיכה, משחקים עם בובות, עורכים מסיבות תה, ממציאים משחקים משלהם או חוקים שונים למשחקים קיימים. משחקים אלו חשובים לפיתוח יכולות תקשורתיות וחברותיות מורכבות, הם מפתחים את הדמיון, מאפשרים לילדים להתנסות בשקרים או פנטזיות ונותנים דרור לילדים לשקף את עולם הפנימי בסביבה בטוחה. במשחקים כאלו אפשר להשתמש בתחפושות הפורים ולהתחפש לדמויות האהובות על ילדכם ולנסות לדבר כמו הדמויות או לעשות מחוות גוף דומות לשלהם, אפשר להזמין חברים הביתה ולערוך מסיבת תה ולקחת תורות במזיגת התה לכוסות ואכילת עוגיות דמיוניות.
משחקי אסטרטגיה ותכנון מראש– משחקי קופסא וקלפים מתאימים למגוון גילאים, החל מגיל שנתיים בדרך כלל ועד גילאים מבוגרים. משחקים אלו חשובים מאוד לפיתוח מיומנויות חשיבה, אסטרטגיה, כישורים חברתיים, הבנה של חוקים ויכולת המתנה לתור. ישנם משחקי קופסא בכל תחום ובכל נושא ותמיד אפשר למצוא משהו שקוסם לילדכם. משחקים שתוכלו להתחיל איתם בגילאי שנתיים שלוש- "לוטי קרוטי", "באני בו", רביעיות של צורות או צבעים, משחקי לוטו למיניהם, "אל תפיל את הקרוקודיל" ולהתקדם הלאה למשחקים מורכבים יותר ככל שילדכם מתבגר. משחק משותף כזה מהווה זמן איכות ביניכם לבין ילדכם ויתרום רבות לפיתוח הבטחון העצמי שלהם.
נשמח לעזור אנא פנו אלינו בכל שאלה 🙂